وبلاگ

تاریخچه ساخت بلبرینگ چیست؟

بلبرینگ

تاریخچه بلبرینگ چیست؟ بلبرینگ چیست؟ کاربرد بلبرینگ چیست؟ بلبرینگ یکی از اجزای خودرو است که برای چرخش کاهش اصطکاک و افزایش سرعت استفاده می شود.  بلبرینگ ها از خانواده یاتاقان ها می باشند و در کل برای هر وسیله ای که می چرخد استفاده می شود و کاربرد دارد. بلبرینگ یکی از بهترین اختراعاتی بود که توانست کار انسان را در صنعت خودرو سازی راحت تر کند. در ادامه اطلاعات بیشتری در رابطه با این محصول و همچنین تاریخچه بلبرینگ با شما به اشتراک می گذاریم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

بلبرینگ چیست؟

اما می خواهیم قبل از اینکه به سراغ تاریخچه بلبرینگ و نکات دیگر برویم, با هم نگاهی دقیق تر به این محصول بی اندازیم. همان طور که در قسمت بالای این مقاله گفتیم بلبرینگ وسیله ای برای افزایش سرعت و کاهش اصطکاک در خودرو یا در کل برای هر وسیله ای که نیاز به چرخیدن دارد ساخته شده است.

اگر بخواهیم تخصصی تر و دقیق تر در رابطه با این موضوع با شما صحبت کنیم, می توانیم بگوییم که بلبرینگ‌ ها نوع خاصی از حرکت را، در سیستمی که ممکن است تحت بارگذاری استاتیک یا داینامیکی باشد، پشتیبانی یا حمایت می‌ کنند. بگذارید این موضوع را با یک مثال برای شما بیشتر روشن کنیم. شما درب کشویی را تصور کنید. مطمئنا می دانید که درب کشویی قابل بلند شدن نیست و کشویی است. برای باز کردن درب کشویی باید آن را بکشید و بلبرینگ در هنگام باز کردن درب کشویی به افزایش سرعت و کاهش اصطحکاک کمک می کند.

اجزای بلبرینگ

بلبرینگ

دانستن اجزای بلبرینگ می تواند به شما در دانستن تاریخچه بلبرینگ کمک بسیار بزرگی بکند. پس در ادامه با ما همراه باشید.

کنس یا رینگ

اولین اجزای بلبرینگ, کنس یا رینگ آن است. هر بلبرینگ یک رینگ خارجی و یک رینگ داخلی دارد. جنس رینگ ها باید مقاوم باشند. به همین دلیل از فولاد ساخته می شوند. وظیفه رینگ ها در بلبرینگ گرفتن قطعه ها از دو طرف است.

ساچمه یا رول

ساچمه یا همان رول جزء اجزای غلتکی رول محسوب می شوند. در واقع به زبان دقیق تر می شود گفت ساچمه یا همان رول با حرکت خود کاری می کنند بلبرینگ شروع به حرکت کند. و اجزای اصلی این محصول به شمار می آیند. رول ها باید مقاوم باشند. به همین دلیل آن ها را از جنس فولاد می سازند.

قفسه یا کیج

زمانی که اجزای بلبرینگ کنار یکدیگر قرار می گیرند باید با یک قطعه از همدیگر جدا شوند, تا به یکدیگر برخورد نکنند. قفسه یا همان کیج دقیقا این کار را انجام می دهد. و نمی گذارند اجزای بلبرینگ با هم برخوردی داشته باشند. جنس قفسه ها از فیبر، فولاد یا برنج است.

کاسه نمد

کاسه نمد در بلبرینگ بین رینگ ها و قفسه ها قرار می گیرد. وظیفه کاسه نمد ممانعت از خروج روغن به بیرون بلبرینگ ها است. همچنین مشابه به یک عایق برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل بلبرینگ عمل می کند.

تاریخچه بلبرینگ

و حال در این قسمت از مقاله قصد داریم که شما را با تاریخچه بلبرینگ آشنا کنیم. موضوع اختراع و تاریخچه بلبرینگ ها برای افزایش سرعت و کاهش اصطحاک به دوران باستان باز می گردد. اما این محصول در آن زمان شبیه به بلبرینگ های امروزه نبودند. باستان شناسان ادعا می کنند که مصریان باستان از تنه های درخت بلبرینگی به شکل غلتک می سازند که از آن در ارابه های خود استفاده می کنند. باستان شناسان این موضوع را از نقاشی ها و نگاره های دیوار غار ها فهمیدند.

اولین بلبرینگ پیدا شده توسط باستان شناسان در سال 1973 اتفاق افتاد و این بلبرینگ متعلق به 40 سال قبل از میلاد مسیح بود. باستان شناسان و محققان کشف کردند که این بلبرینگ متعلق به یک کشتی است و این بلبرینگ در دریاچه ایتالیا یافت شد. در سال 1500 لئوناردو داوینچی طرحی از بلبرینگ ها را در طراحی هلیکوپتر به نمایش کشیده است. عکس این بلبرینگ را در پایین با شما به اشتراک می گذاریم. و در آخر باید بگوییم که یک بلبرینگ کامل در قرن 17 میلادی و توسط گالیله توصیف شد.

و برای اولین بار در سال 1704 میلادی فردی به نام جان هریسون توانست بلبرینگی برای ساعت دریایی اختراع کند.

بلبرینگ

طرز کار بلبرینگ

در قسمت بالای مقاله شما را کاملا با تاریخچه بلبرینگ آشنا کردیم. و حال در این قسمت از مقاله می خواهیم شما را با طرز کار بلبرینگ آشنا کنیم و بگوییم که بلبرینگ چگونه کار می کند. پس اگر می خواهید طرز کار این محصول را بدانید با ما همراه باشید. در ابتدا باید بگوییم که امروزه با پیشرفت تکنولوژی بلبرینگ ها به گونه ای ساخته می شوند که تحمل هر دو نوع بارهای شعاعی و محوری را داشته باشند. در ابتدا بار از لایه خارجی به رول‌ ها منقل می شود و سپس به سمت لایه داخلی منتقل می شود. در نتیجه فشار حاصل از اصطکاک به رینگ بیرونی منتقل می شود. نیرویی که به ساچمه ها منتقل شد در اثر چرخش آن ها کاهش یافته و به رینگ داخلی باز می گردد.

یعنی در واقع اگر بخواهیم دقیق تر در رابطه با این موضوع صحبت کنیم می توانیم بگوییم که حرکت ساچمه درون قفسه که با کمک روغن هیدرولیک شده انجام می شود حرکت بلبرینگ را بسیار راحت تر می کند. و نکته ای که می تواند بسیار جالب باشد این است که اگر ساچمه استفاده شده درون بلبرینگ ها غلتکی شکل باشد سرعت حرکت بالای می رود اما تحمل فشار بار آن کاهش می یابد. اما برعکس اگر ساچمه درون بلبرینگ ها به شکل رولی یا استوانه ای باشد سرعت بلبرینگ کاهش می یابد و تحمل فشار آن افزایش پیدا می کند.

انواع بلبرینگ

و حال در این قسمت از مقاله تاریخچه بلبرینگ می خواهیم شما را با انواع بلبرینگ آشنا کنیم. مطمئنا برایتان جالب است که بدانید بلبرینگ ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها کاربرد ها و ویژگی های مخصوص به خودش را دارد و برای یک وسیله استفاده می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع بلبرینگ آشنا کنیم.

  • بلبرینگ‌ های شیار عمیق
  • بلبرینگ‌ های تماس زاویه‌ای
  • بلبرینگ‌ های کف گرد و دو ردیف
  • بلبرینگ‌ خود تنظیم
  • بلبرینگ ایگرگ که نوع تغییر شکل یافته‌ بلبرینگ‌شیار عمیق است.

جمع بندی

ما در این مقاله تاریخچه بلبرینگ را علاوه بر نکات دیگر با شما به اشتراک گذاشتیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. همچنین شما می توانید برای خرید انواع بلرینگ روی این لینک کلیک کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *