وبلاگ

معرفی انواع بلبرینگ و کاربرد های آن

بلبرینگ

معرفی انواع بلبرینگ. کاربرد های این محصول چیست؟ بلبرینگ چیست؟ مطمئنا شما هم تا به حال نام بلبرینگ را شنیده اید. این محصول یکی از اجزای خودرو است که وظیفه آن کاهش اصطکاک و افزایش سرعت خودرو یا هر چیزی که می چرخد است. بلبرینگ نه تنها در خودرو بلکه در صنایع و محصولات مختلفی کاربرد دارد و استفاده می شود. اگر وارد این مقاله شده اید مطمئنا می خواهید بدانید که این محصول چیست, انواع بلبرینگ چیست و این محصول چه کاربرد هایی دارد. به همین دلیل ما این مقاله را آماده کردیم تا شما را با این محصول و کاربرد های آن و انواع آن آشنا کنیم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

بلبرینگ چیست؟

در ابتدا و قبل از اینکه به سراغ باقی موارد این محصول برویم, می خواهیم با هم این محصول را بررسی کنیم. همان طور که در قسمت بالای مقاله گفتیم, این محصول وسیله ای از خانواده یاتاقان ها است که وظیفه اصلی آن افزایش سرعت و کاهش اصطکاک هر وسیله ای که می چرخد است. برای مثال در صنعت خودرو سازی برای افزایش سرعت و کاهش اصطکاک ماشین ها یا موتور ها از بلبرینگ استفاده می شود. شاید با خودتان سوال کنید که اگر بلبرینگ نبود چه اتفاقی می افتاد؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم که اگر این محصول وجود نداشت تمام چرخ ها یا ابزار هایی که نیاز به چرخیدن دارند خیلی زود دچار اصطکاک و فرسودگی می شدند و باید در مدت زمان کمی تعویض شوند.

اجزای بلبرینگ

اجزای بلبرینگ

بلبرینگ هم درست شبیه به هر محصول دیگه ای اجزای مخصوص به خودش را دارد. اجزایی که در کنار هم این محصول را تشکیل می دهند. و ما در این قسمت از مقاله قصد داریم که شما را با اجزای این محصول آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

کنس یا رینگ

اولین قطعه این محصول کنس یا همان رینگ آن است. وظیفه اصلی رینگ ها نگه داری اجزای بلبرینگ از دو سمت آن است. رینگ ها باید مقاوم باشند. به همین دلیل آن ها را از جنس فولاد مقاوم می سازند.

رول یا ساچمه

ساچمه ها اجزایی غلتکی مانند در این محصول هستند. وظیفه ساچمه ها در این محصول بسیار مهم هستند. در واقع باید بگوییم که ساچمه ها دلیل اصلی حرکت بلبرینگ هستند و بدون ساچمه بلبرینگ حرکت نمی کند. ساچمه ها از فولاد ساخته می شوند تا بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند.

کیج یا قفسه

زمانی که کل اجزای ساچمه کنار هم قرار می گیرند باید محافظی داشته باشند تا از برخورد به یک دیگر جلوگیری کنند. کیج یا قفسه دقیقا همان محافظ هستند. و علاوه بر اینکه مانع برخورد اجزا به یک دیگر می شوند, حتی باعث می شوند تا ساچمه ها به صورت افقی و جانبی حرکت نکنند. قفسه‌ ها را از جنس فیبر، فولاد یا برنج می‌ سازند.

کاسه نمد

و آخرین قطعه و اجزای این محصول, کاسه نمد است. کاسه نمد بین رینگ و کیج قرار می گیرد و مانع خروج روغن از بلبرینگ می شود. و حتی علاوه بر یک محافظ برای خروج روغن, این قطعه به شکل یک عایق عمل می کند و مانع ورود آب و رطوبت به داخل بلبرینگ می شود.

انواع بلبرینگ

انواع بلبرینگ

این محصول انواع مختلفی از لحاظ شکل و همچنین کاربرد دارد. و ما می خواهیم در این قسمت از مقاله شما را با انواع این محصول آشنا کنیم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

بلبرینگ شیار عمیق

اولین بلبرینگی که می خواهیم به شما معرفی کنیم, مدل شیار عمیق است. این نوع از محصول بسیار پر طرفدار و همچنین پر کاربرد هستند. در این نوع از محصول یک شیار دایره‌ ای شکل در هر رینگ با اندازه شعاع مساوی با شعاع ساچمه وجود دارد که باعث می شود تحمل فشار بالا تری نسبت به بلبرینگ های دیگر داشته باشد.

بلبرینگ های شیار عمیق هم خود در مدل های مختلفی به نام شیار یک ردیفه، شیار دو ردیفه و شیار از جنس فولاد ضد زنگ دارد. این نوع از محصول کاربرد های بسیار زیادی مثل ساخت ماشین‌ آلات کشاورزی، نوار نقاله، ماشین‌ آلات ساختمانی، خودرو سازی، جعبه فرمان، دینام، پلوس، چرخ‌ های عقب خودرو و هرزگرد دارد.

بلبرینگ تماس زاویه ای

نوع دیگر این محصول نوع تماس زاویه ای است. و این نوع از بلبرینگ شباهت بسیار زیادی به شیار عمیق دارد. تنها حرکت آن نوع رینگ و نوع حرکت آن است. در نوع تماس زاویه ای این محصول, تحمل بار بالا یکی از مزیت های آن است. نوع تماس زاویه ای این محصول در دستگاه تراش CNC، فرز دور بالا، ماشین‌ آلات و تجهیزات صنعتی استفاده می شود.

بلبرینگ خود تنظیم

بلبرینگ خود تنظیم یکی دیگر از انواع این محصول است. همان طور که از اسم آن پیدا است, این نوع از محصول به صورت خودکار تنظیم می شود. بلبرینگ خود تنظیم کاربرد های بسیار زیادی دارد. برای مثال صنایعی مثل ماشین‌آلات کشاورزی، نوار نقاله و غیره از این نوع بلبرینگ استفاده می کنند.

بلبرینگ سرامیکی کامل

می شود گفت لقب اولین و پر کاربرد ترین نوع بلبرینگ متعلق به بلبرینگ سرامیکی کامل است. این نوع از محصول بسیار پر کاربرد ات و همان طور که از اسمش پیداست جنس تمام اجزای آن سرامیکی کار شده است. یکی از بهترین نوع های این محصول برای کاهش اصطکاک مدل سرامیکی کامل است. همچنین این نوع از محصول به دلیل جنس آن دارای ویژگی های دیگری هم مانند عایق جریان الکتریسیته، سرعت بالا، طول عمر مفید زیاد، مقرون به صرفه بودن، مقاوم در برابر سایش و خوردگی، وزن سبک، مقاوم در برابر زنگ‌ زدگی، ایجاد اصطکاک کمتر، مقاوم در برابر مواد شیمیایی دارند. و همچنین مناسب برای دماهای بالا تا 1000 درجه سانتی‌گراد هستند.

کاربرد ها و وظایف بلبرینگ

این محصول کاربرد ها و وظایف زیادی دارد. که باید به عنوان یک محصول خوب بتواند تمامی این کاربرد ها و وظایف را به خوبی انجام دهد. در ادامه وظایف و کاربرد های این محصول را با شما به اشتراک می گذاریم.

 کمک به انتقال قدرت بین قطعات

اولین و مهم ترین کاربرد این محصول,  کمک به انتقال قدرت بین قطعات است. اگر بخواهیم دقیق تر در رابطه با این موضوع با شما صحبت کنیم می توانیم بگوییم که این محصول شرایط مناسبی را برای انتقال و حرکت بعضی از قطعات فراهم می کند. و در نتیجه باعث افزایش سرعت و کاهش اصطکاک می شود.

جلوگیری از ایجاد اصطکاک

این محصول می تواند با عملکردی که دارد کمک به جلوگیری از ایجاد اصطکاک کند. جلوگیری از ایجاد اصطکاک به افزایش طول عمر محصولات کمک می کند.

پیشگیری از سایش قطعات

و آخرین کاربرد و وظیفه این محصول هم پیشگیری از سایش قطعات است. بلبرینگ کمک می کند تا محصولات دیگر در هنگام استفاده دچار سایش نشوند.

جمع بندی

ما در این مقاله همه چیز را درباره بلبرینگ با شما به اشتراک گذاشتیم. امیدواریم که این محصول برای شما مفید بوده باشد. برای خرید انواع بلبرینگ به این صفحه مراجعه کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *