وبلاگ

چرخ دنده چیست؟

چرخ دنده

چرخ دنده چیست؟ کاربرد این محصول چییست؟ معرفی انواع چرخ دنده. چرخ دنده ها وسایلی هستند که برای انتقال یا تغییر نیرو بین دو محور استفاده می شوند. در واقع اگر بخواهیم به زبان ساده تر این محصول را به شما معرفی کنیم, می توانیم بگوییم که این محصول یک قطعه است که بر روی آن دندانه هایی به صورت مساوری تعبیه شده است. این دندانه ها پس از درگیر شدن با دندانه های چرخ دنده دیگر و مجاور نیروی مد نظر را به یک دیگر منتقل می کنند. چرخ دنده ها انواع مختلف و همچنین کارایی های متفاوتی دارند. و ما این مقاله را برای شما آماده کردیم تا شما را کاملا با چرخ دنده آشنا کنیم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: فولاد چیست؟

چرخ دنده چیست؟

چرخ دنده چیست؟ در ابتدا می خواهیم قبل از اینکه به سراغ باقی نکات این محصول برویم, با هم توضیح این محصول را کاملا بررسی کنیم. این قطعه بسیار پر کاربرد است و در صنایع مختلف مکانیکی استفاده می شود. برای مثال در ساعت های مچی و انواع گیربکس و غیره از چرخ دنده استفاده می شود. اما همان طور که گفتیم چرخ دنده ها انواع مختلفی دارند و مطمئنا می دانید که چرخ دنده ای که در ساعت استفاده می شود در گیربکس استفاده نمی شود. و چرخ دنده ها با هم متفاوت هستند.

تاریخچه چرخ دنده چیست؟

دانستن تاریخچه هر محصول یا در کل هر چیزی می تواند به شدت مهم و صد البته جذاب باشد. و ما در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با تاریخچه این محصول آشنا کنیم. می خواهیم به شما بگوییم که این محصول از چه زمانی به چه دلیلی و در چه مکانی ساخته شد. پس تا آخر با ما همراه باشید.

در کل می شود گفت استفاده از این محصول یعنی چرخ دنده به گذشته های بسیار دور باز می گردد. و به مرور زمان شکل و نتنوع و حتی کاربرد های آن عوض شده است. چرخ دنده های کنونی معایب زیادی داشت و از جنس چوب ساخته میشد. در ایتدا که چرخ دنده ساخته شد از آن برای بلند کردن اجسام سنگین همچون مصالح ساختمانی و محاسبه کردن حرکت سیارات و ستاره ها استفاده می کردند. اما در قرن 18 میلادی توانستند کشف کنند که می شود این محصول را از فولاد و فلز تولید کنند و آن را مقاوم تر کنند.

بیشتر بخوانید: کاربرد چرخ در صنایع و کسب و کارهای مختلف

انواع چرخ دنده

همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم این محصول انواع مختلفی دارد. که هر کدام از آن ها کاربرد ها و ویژگی های مخصوص به خودشان را دارند. و هر کدام از آن ها برای یک صنعت یا محصول استفاده می شوند. و ما در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با انواع چرخ دنده و کاربرد و ویژگی های آن ها آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

چرخ دنده ساده

اولین نوع چرخ دنده ای که می خواهیم به شما معرفی کنیم نوع ساده آن است. این نوع از این محصول بسیار پر کاربرد است. این نوع از چرخ دنده دندانه های مستقیم شکل دارند و روی محور های موازی حرکت می کنند. این نوع از محصول اندازه های مختلف دارند و بیشتر برای ساعت ها استفاده می شود. اگر بخواهیم از مشخصات این نوع از چرخ دنده تعریف کنیم می توانیم بگوییم که این نوع از محصول به دلیل اینکه در هنگام استفاده با هم درگیر می شوند و به هم ضربه می زنند, صدای بسیار زیادی تولید می کنند. در زیر می توانید تصویر متحرک فعالیت دو چرخ دنده ساده را مشاهده کنید.

چرخ دنده

 

چرخ دنده مارپیچ

چرخ دنده مارپیچ

این نوع از محصول برای محور های اضافی استفاده می شوند. از شکل ظاهری آن می توانیم بگوییم, دندانه های مارپیچ مانند دارد و همچنین می تواند نیروی بیشتری انتقال دهند و صدای بسیار کم تری تولید می کنند. و این ها یکی از بهترین ویژگی ها و مزایای مدل مارپیچ است. اما بهتر است بدانید که این نوع از چرخ دنده ها معایبی هم دارد. برای مثال زاویه‌دار بودن دندانه‌ ها باعث سُر خوردن محل تماس می‌ شود. در نتیجه این سُر خوردن، نیروی محرک محوری و گرما ایجاد می‌ شود و راندمان هم کاهش می‌یابد.

چرخ دنده مخروطی

چرخ دنده مخروطی

چرخ دنده مخروطی همان طور که از اسمش پیداست شبیه به مخروط است و برای محور های متقاطع مناسب هستند. برای مثال از این نوع از محصول برای زاویه های دو محور 90 درجه استفاده می شود. دندانه های این نوع از محصول مارپیچ یا هیپوئیدی است. یکی از مهم ترین کاربرد های این نوع از محصول در دیفرانسیل خودرو است.

چرخ دنده حلزونی

چرخ دنده حلزونی

مدل حلزونی چرخ دنده بیشتر برای سیستم نوار نقاله برای ترمز یا توقف اضطراری استفاده می شود. و این نوع از محصول به منظور کاهش سرعت و فشار استفاده می شود. یکی از بهترین ویژگی های این نوع از محصول کم صدا بودن آن است. همچنین نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که نصب چرخ دنده حلزونی بسیار حساس است و باید به دست متخصص انجام شود. زیرا در صورت هرگونه اشتباه می تواند موجب خرابی دستگاه یا آن محصول شود.

چرخ دنده شانه ای

 

این نوع محصول به صورت حرکت دایره ای به خطی کار می کند و معمولا به همراه یک چرخ دنده ساده مورد استفاده قرار می گیرند. دندانه های این نوع از محصول به صورت مستقیم و مارپیچ ساخته می شود و بیشتر برای ترازو های عقربه ای استفاده می شود. این نوع از محصول تحمل بار بسیار بالایی دارد و این یکی از بهترین مزایای چرخ دنده شانه ای است.

وظیفه چرخ دنده

در قسمت بالای این مقاله شما را با وظایف این محصول آشنا کردیم. و حال در این قسمت از مقاله می خواهیم وظایف آن را به شما بگوییم.

  1. افزایش گشتاور از موتور به تجهیزات حرکتی
  2. کاهش یا افزایش سرعت تولیدی موتور با تغییر گشتاور
  3. تغییر مسیر محور گردان
  4. و…

موارد بالا همگی از وظایف مهم وحیاتی این محصول است.

جمع بندی

ما در این مقاله شما را با چرخ دنده آشنا کردیم و دقیقا تمام نکات آن را با شما به اشتراک گذاشتیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *