وبلاگ

چرخ ها و لاستیک های پنوماتیک

سیستم پنوماتیک

پنوماتیک چیست؟ کاربرد این سیستم چیست؟ خودرو سازی صنعتی است که باید در ساخت آن نهایت دقت به کار برده شود. و از بهترین قطعات استفاده شود. یکی از محصولاتی که باید برای حفظ جان راننده از آن بهترین نمونه های را تولید کرد, چرخ و لاستیک ماشین است. لاستیک ماشین انواع مختلفی دارد. یکی از نوع های لاستیک, لاستیک پنوماتیک است. در واقع می شود گفت که لاستیک پنوماتیک یک نوع لاستیک نیست بلکه یک نوع سیستم است که در صنعت خودرو سازی کاربرد های زیادی دارد. اگر می خواهید بدانید که سیستم پنوماتیک چیست و در صنعت خودرو سازی چگونه استفاده می شود. ما این مقاله را برای شما آماده کردیم تا شما را با این موضوع آشنا کنیم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

سیستم پنوماتیک چیست؟

سیستم پنوماتیک

 

پنوماتیک نوعی سیستم و فناوری است که مبتنی بر هوای فشرده برای تولید نیروی مکانیکی استفاده می شود. این فناوری در خودرو سازی اهمیت و طرفداران بسیار زیادی دارد. سیستم پنوماتیک ماشین خودرو ها را ایمن تر و قابل اعتماد تر می کند. در ادامه شما را با این سیستم بیشتر آشنا می کنیم.

بیشتر بخوانید: معرفی اجزای خودرو

مزایا سیستم پنوماتیک

چرخ پنوماتیک که در کل سیستم پنوماتیک نام برده می شود, مزایای بسیار زیادی دارد. که این مزایا این محصول را منحصر به فرد کرده است. و باعث شده است که پنوماتیک در صنعت ماشین سازی بسیار پر طرفدار شود. در ادامه مزایا و سپس معایب این محصول را با هم بررسی می کنیم. پس با ما همراه باشید.

  • کیفیت و طول عمر بالا
  • کارایی بسیار بالا و کاربرد های گسترده
  • مقاوم در برابر هر نوع ضربه
  • بسیار ایده آل و پر طرفدار
  • کاربرد زیادی در صنعت خودرو سازی دارد
  • به ندرت خراب می شود

با توجه به مزایای بالا می توانیم بگوییم که این سیستم هر معایبی هم داشته باشد باز هم می شود آن را حل کرد. در ادامه معایب پنوماتیک را با شما به اشتراک می گذاریم.

معایب سیستم پنوماتیک

  • این سیستم ها نیروی بسیار کمی تولید می کنند. اما با این وجود باز هم پر طرفدار هستند.
  • همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم, پنوماتیک یک سیستم مکانیکی است که با هوای فشرده کار می کند. و هوای فشرده گاهی اوقات سبب وجود مشکلاتی می شود.
  • این سیستم هزینه بسیار زیادی دارد. زیرا انرژی و کاربرد بیشتری نسبت به سیستم های دیگر دارد.
  • سیستم پنوماتیک نویز یا همان صدای بیش از حدی دارد. اما می توان با استفاده از روش هایی این صدا و نویز را کاهش داد.
  • نداشتن سرعتی یکتواخت و ثابت یکی دیگر از معایب این سیستم است. زیرا در این صورت امکان ورود نا خالصی به این سیستم بیشتر است.

اجزای سیستم پنوماتیک

پنوماتیک

نه تنها این محصول بلکه هر محصول دیگری هم اجزایی مخصوص به خودش را دارد. و از یک سری قطعه تشکیل شده است. اما اجزای سیستم پنوماتیک چیست؟ اگر این سوال را در ذهن خود دارید, بدانید ما در این قسمت از قصد داریم شما را با اجزا و قطعه این سیستم آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید. اما می خواهیم قبل از اینکه به سراغ معرفی برویم, نکته ای بسیار مهم را با شما به اشتراک بگذاریم. سیستم پنوماتیک ممکن است به خطا هایی مثل خرابی قفل درب، اختلال در تنظیم صندلی، مشکل باز شدن اتوماتیک صندوق عقب و خرابی سیستم تعلیق هوا بر بخورد. در صورت داشتن این نشانه ها باید فورا اتوموبیل خود را نزد تعمیرکار ببرید.

کمپرسور

اولین قطعه سیستم پنومالیک کمپرسور آن است. کمپرسور وظیفه دارد فشرده سازی هوای این سیستم را تامین کند. یعنی در واقع اگر بخواهیم دقیق تر رابطه با این موضوع با شما صحبت کنیم می توانیم بگوییم که کمپرسور وظیفه دارد هوایی که در مخزن ذخیره است را فشرده سازی کند.

مخزن هوا

این قطعه یعنی سیستم هوا وظیفه دارد هوایی که در سیستم ترمز از آن استفاده می شود را ذخیره کند. یا به زبان تخصصی تر مخزن هوا منبع ثابتی را برای هوای فشرده سازی شده فراهم می کند. و در نتیجه عملکرد ترمز بسیار مناسب تر می شود.

لاستیک و چرخ

یکی دیگر از قطعات سیستم پنوماتیک چرخ های خودرو است. لاستیک وظیفه راه بردن خودرو را دارد. سوار شدن سیستم پنوماتیک بر روی لاستیک, عملکرد لاستیک را بسیار بسیار بهتر می کند.

محفظه ترمز

محفظه های ترمز که به عنوان محرک های ترمز هم نام برده می شوند, وظیفه دارد که هوای فشرده را به نیروی مکانیکی تبدیل کند. نیروی مکانیکی تبدیل شده توسط محفظه ترمز لنت ترمز را فشار می دهند تا اصطکاک ایجاد شود و سپس باعث ترمز ماشین شود.

شیلنگ و خطوط ترمز

این قطعه از سیستم پنوماتیک وظیفه انتقال هوای فشرده از مخزن به لنت های ترمز را بر عهده دارد. این قطعه فشار هوا را به طور مساوری توزیع می کند.

سوپاپ

پنجمین قطعه سیستم پنوماتیک, سوپاپ است. باید بگوییم که سوپاپ های مختلفی در سیستم پنوماتیک وجود دارند. اما در کل وظیفه همگی آن ها کنترل فشار هوا و تنظبم فرآیند ترمز است.

پدال ترمز و اتصال

و آخرین قطعه این سیستم, پدال ترمز و اتصال است. این پدال همراه با اتصال مرتبط آن, یک نوع رابط بین راننده و سیستم ترمز است. در واقع اگر بخواهیم دقیق تر در رابطه با این موضوع اطلاعاتی را با شما اشتراک بگذاریم, می توانیم بگوییم که هنگامی که راننده به پدال ترمز فشار وارد می کند، سیستم پنوماتیک را فعال می کند و باعث درگیر شدن ترمزها می شود.

کاربرد سیستم پنوماتیک در کدام قسمت خودرو است؟

و مطمئنا سوالی که در این قسمت بعد از به اشتراک گذاشتن اطلاعات بالا در ذهن خود دارید, این است که کاربرد سیستم پنوماتیک در کدام قسمت خودرو است؟ در پاسخ این سوال اید بگوییم که پنوماتیک سیستمی است که تقریبا تمامی اجزای یک اتوموبیل را شامل می شود. و همان طور که در قسمت ابتدا این مقاله گفتیم, این سیستم خودرو را بهتر و ایمن تر می کند.

و در آخر

و در آخر باید بگوییم که ما در این مقاله پاسخ سوال های بسیار زیادی را در رابطه با سیستم پنومانیک برای شما به اشتراک گذاشتیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *