وبلاگ

کاربرد چرخ در صنایع و کسب و کارهای مختلف

پیچ 24

کاربرد چرخ در صنایع و کسب و کارهای مختلف

نقش انواع چرخ های صنعتی در حوزه رقابت‌های ایمنی در محل کار بسیار پر رنگ است. چرخ‌ها و کاستورها برای پیشگیری از حوادث مختلف در محیط کار بسیار مهم هستند. همچنین، لازم است تا به کاربرد چرخ و استفاده صحیح از آن‌ها در انواع ترولی‌ها، بارکف ها، داربست‌ها و غیره توجه شود.

نمونه هایی از چر‌خ‌‌های صنعتی

اهمیت استفاده از چرخ در صنایع و کسب کارهای مختلف

مهم ترین عوامل موفقیت چرخ های صنعتی در صنایع و در طول قرن ها نیاز به جابجایی ارگونومیک بارها و محصولات، چه با دست و چه با کشش مکانیکی و همچنین درخواست جامعه مدرن برای کاهش هر گونه تلاش و زحمت در انواع فعالیت ها است.

چرخ در چه صنایع و کسب و کارهایی کاربرد دارد

کاستورهای صنعتی، در واقع، سیستم‌های چر‌خ و کاستور سنگین و پرکاربرد هستند که می‌توانند در محیط‌های مختلف صنعتی مورد استفاده قرار گیرند. این چرخ های صنعتی اغلب در کارخانه‌های تولید، انبارها، مراکز توزیع، مراکز خرید، بیمارستان ها، کشاورزی، فضاهای عمومی و غیره یافت می‌شوند.

کاستورهای صنعتی در انواع کاربردهای صنعتی استفاده می شوند. کاستورهای صنعتی را می توان بر روی هر گونه تجهیزات صنعتی یافت که نیازمند استفاده از چر‌‌خ کاستور برای جابجایی بارهای سنگین در انواع کف ها،مانند کف های سخت، است.

چر‌خ های صنعتی را می‌توان به روش‌های مختلفی در انواع کاربردهای صنعتی به کار برد. در زیر فقط به چند مورد از کاربردهای آنها اشاره خواهیم کرد:

  • انبارها و مراکز توزیع: هرچند چرخ های صنعتی مانند سایر چر‌خ‌های کاستور صندلی و مبلمان شیک به نظر نمی آیند، اما در نوع خود خیلی جذاب هستند و در برابر محیط انباری که در آن استفاده می شوند، مقاوم هستند. دمای شدید، سرعت بالا، مواد شیمیایی تهاجمی و زمین ناهموار در فضای باز تنها تعدادی از این محیط های خشن هستند که چر‌خ های صنعتی می توانند تحمل کنند.

کاستورها و چرخ‌های صنعتی متوسط می‌توانند برای جابجایی بیش از 500 تا 1500 پوند مواد در طبقات بزرگ انبار و یا سطوح بیرونی مانند اسکله استفاده شوند. آنها همچنین می‌توانند وزن قفسه‌ها، گاری‌ها و موارد دیگر را هنگام جابجایی اجسام سنگین تحمل کنند.

نمونه ای از چر‌‌خ صنعتی مقاوم

  • تولید: کاستور‌های صنعتی در محیط ساخت نیز کاربردهای متنوعی دارند. آنها در تاسیسات تولید صنعتی برای جابجایی وسایل در خط مونتاژ و همچنین در طول فرآیندهای تولید استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، چر‌خ‌های کاستور سنگین برای جابجایی قطعات کار، مجموعه‌ها و تجهیزات بزرگ در فرآیندهای هوافضا و ساخت هواپیما استفاده می‌شوند. کاستورهای صنعتی نیز جزء جدایی ناپذیر تجهیزات جابجایی مواد و سیستم های ذخیره سازی هستند.
  • مهمان نوازی: صنعت مهمان‌نوازی از چرخ‌های صنعتی به عنوان راهی برای آسان‌تر کردن نقل و انتقال وسایل استفاده می‌کند. هنگامی که از تجهیزات در رستوران یا هتل استفاده می شود، وجود چر‌خاننده در محل بسیار مهم است. چر‌خ‌های صنعتی به آسان‌تر کردن کار برای کارگران و مشتریان کمک می‌کنند، از صدمات جلوگیری می‌کنند و اطمینان می‌دهند که وسایل و تجهیزات به راحتی جابه‌جا می‌شوند.

از کاربردهای مهم کاستور چرخ ها در صنعت مهمان نوازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزهای ضیافت در هتل ها و رستوران ها
  • دستگاه های کافه تریا و غرفه های سرو
  • چر‌خ دستی های لباسشویی و یا تجهیزات دیگر در استراحتگاه ها و خشکشویی ها
  • تجهیزات آشپزخانه مانند فر صنعتی، یخچال و ماشین ظرفشویی
  • تخت هتل و غیر

ضرورت انتخاب چرخ مناسب حوزه فعالیت (انتخاب نادرست چه مشکلاتی ایجاد می نماید.)

اولین جنبه‌ای که باید روی آن تمرکز کرد انتخاب چر‌خ‌ها و کاستور های مناسب برای بهینه سازی کسب و کارها و صنایع مختلف است. همچنین پیشگیری هر چه موثرتر از حوادث در محل کار نیز مهم می‌باشد.

در انتخاب چر‌خ و یا کاستور مناسب برای نیازهای خاص شرکت، چندین عنصر باید در نظر گرفته شود:

  • اندازه و ماهیت باری که قرار است حمل شود: چر‌خ هایی را باید انتخاب کنید که تحت بار اعمال شده خراب نشوند.
  • نوع جابجایی: اگر هندلینگ عمدتاً دستی است، لازم است چر‌خ‌های صنعتی با ویژگی‌های مقاومت غلطشی عالی انتخاب شوند که در کاهش زحمات کاربر موثر هستند. اگر جابجایی شامل یدک‌کشی است، بهتر است محصولاتی را انتخاب کنید که مقاومت بالایی در برابر ضربه داشته و برای جابجایی با سرعت بالا (> 4 کیلومتر در ساعت) مناسب باشند.

کاستور صنعتی

  • توجه به کف: کف خاکی و ناهموار و یا با موانع زیاد در طول مسیر نیازمند استفاده از چرخ هایی با آج الاستیک است، در حالی که کف صاف و منظم نیازمند استفاده از چر‌خ‌هایی با آج سخت تر می‌باشد که معمولاً از نظر ظرفیت بار عملکرد بهتری دارند.
  • محیط: در صورت وجود رطوبت و مواد شیمیایی تهاجمی، انتخاب محصولات ساخته شده با مواد مقاوم (معمولاً چرخ های پلاستیکی با کاستورهای فولادی ضد زنگ) ضروری است. همچنین، مواد و اجزای چر‌خ در برابر دمای عملیاتی باید مقاوم باشند (به ویژه در مواردی که چرخ دستی در فرآیندهای پخت، انجماد، شستشو یا استریل کردن استفاده می شود).

استفاده از چرخ مناسب برای یک کاربرد خاص، امکان جابجایی آسان ترولی ها و ماشین آلات را با تلاش کمتری فراهم می کند. به طور مشابه، استفاده از یک محصول نادرست و یا فرسوده می تواند باعث ایجاد مشکلات قابل توجهی در حمل و نقل شود که می‌توان به از کار افتادن دستگاه، قطع شدن خطوط تولید و حوادث متعدد در محل کار اشاره کرد.

موارد احتمالی حوادث در محل کار

در نتیجه خرابی، نامناسب بودن و یا نگهداری ضعیف چر‌خ‌ها، غلطک‌ها و یا چر‌خ‌های صنعتی انواع مختلفی از حوادث ممکن است در محل کار رخ دهد.

شکستگی چر‌خ: شکستن چر‌خ – برای مثال، به دلیل بار اضافی – می تواند منجر به واژگونی چر‌خ دستی و در نتیجه خرابی احتمالی کالای حمل شده شود. همچنین این امر ممکن است با عواقب بسیار جدی تری همراه باشد، مثلا واژگونی چرخ دستی بر روی اپراتور که ایمنی او را به خطر می اندازد.

نامناسب بودن کاستور یا چر‌خ برای کاربردی خاص: استفاده از کاستور نامناسب برای مسیری که ترولی در آن استفاده می شود ممکن است باعث خستگی بیش از حد اپراتور در حال هل دادن و یا کشیدن چرخ دستی شود. مثلا، استفاده از کاستور ثابت به جای چر‌خ گردان در شرایطی که تغییر جهت مکرر وجود دارد، اپراتور را به تلاش بیش از حد سوق می دهد.

نامناسب بودن مواد تشکیل دهنده چر‌خ‌ها و کاستورها: نامناسب بودن مواد تشکیل دهنده، خطر خراب شدن سریع چر‌خها و یا کاستور ها را پی خواهد داشت.

گروه صنعتی ولی زاده

گروه صنعتی ولی زاده تیمی پیشرو در حوزه تولید انواع چر‌‌خ ها و کاستورها است که در چند سال اخیر به طور فعال در گسترش فرهنگ ارگونومی برای چر‌خ‌ها و چر‌خ‌های صنعتی مشغول بوده است. تولیدات این گروه در صنایع مختلفی کاربرد دارند که عبارتند از:

  • صنایع خودرو
  • رنگسازی
  • صنایع غذایی
  • بیمارستانی
  • فروشگاهی
  • فرودگاهی
  • نساجی
  • صنعتی

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید این محصولات همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *