دسته‌بندی نشده

چرخ دوچرخه و اشنایی با آن

مهره کاسه نمدی 22

آشنایی با چرخ دوچرخه

مهم ترین وظیفۀ چرخ دوچرخه، البته بدون توجه به ساختارش، این است که تایر را دقیق و به صورت ایمن نگهداری کند. همچنین شتاب گیری و عبور از سطوح ناهموار سطح جاده نیز از مهم ترین وظایف چرخ های دوچرخه می باشد.

راهنمای ما برای یافتن بهترین چرخ های دوچرخه جاده‌ای به شما کمک می‌کند تا در شرایط مختلف پیمایش کنید و بهترین حلقه‌های آهنی را برای دوچرخه یتان انتخاب کنید.

 

چرخ های دوچرخه

ساختار چرخ دوچرخه

در اینجا برخی از اجزای کلیدی را توضیح می دهیم:

  • هاب ها: هاب ها جزء مرکزی ساختار چرخ دوچرخه ها هستند. به بیان ساده، چرخ ها بر روی هاب ها می چرخند. مکانیزم پشت هاب را بلبرینگ ها و محور چرخ تشکیل می دهد.
  • بلبرینگ: بلبرینگ موجب می شود تا هاب روی محور چرخ بچرخد. هاب ها یا دارای بلبرینگ های کارتریج و یا بلبرینگ های فنجانی و مخروطی هستند. بلبرینگ‌های کارتریج به دلیل نصب ساده و بدون نیاز به تعمیر، اکنون در هاب‌ها محبوبیت فزاینده‌ای دارند. بلبرینگ‌های فنجانی و مخروطی به راحتی قابل سرویس هستند، اما برای اطمینان از اصطکاک کافی باید با دقت تنظیم شوند.
  • پره ها: پره های چرخ دوچرخه از رینگ پشتیبانی می کنند و فشار را به طور یکنواخت در اطراف ساختار چرخ دوچرخه توزیع می کنند. آنها یا گرد و یا تخت تیغه ای هستند. پره های تخت تیغه‌ای به سرعت در حال تبدیل شدن به یک ویژگی استاندارد در انواع چرخ ها هستند. آنها با مزیت آیرودینامیکی همراهند و در عین حال قدرت پره های استاندارد را نیز حفظ می کنند. پره ها تقریباً در همه چرخ ها به جز گران ترین چرخ ها با مهره های کوچک، که نوک سینه نامیده می شوند، در حالت کشش قرار می گیرند.
  • نوک سینه ها: نوک سینه ها به پره ها کشش می دهند و اغلب برای استحکام از برنج ساخته می شوند. همچنین برای کاهش وزن نیز می توان از آلومینیوم استفاده کرد که به کاهش جرم چرخشی کمک می کند.

نمایی از یک دوچرخه کوهستانی

انواع چرخ دوچرخه

نحوه انتخاب چرخ ‌های دوچرخه مناسب برای تجربه دوچرخه‌سواری شما خیلی مهم است. یک ست چرخ عالی می تواند عملکرد دوچرخه شما را متحول کند. انتخاب چرخ های دوچرخه جاده ای تیوبلس و یا کربنی برای دست و پنجه نرم کردن با ناهمواری های سطوح مختلف، تصمیم مهمی است.

  • چرخ هایی با پهنای باریک و کم عمق (Shallow Section wheels): این نوع از چرخ ها برای دوچرخه سواران تازه کار مناسب تر است؛ زیرا قیمت مناسبی دارند. همچنین در آنها نسبت استحکام به وزن نیز استاندارد است و احساس راحتی را برای دوچرخه‌سوار به ارمغان می‌آورند. این نوع از چرخ ها همه جانبه و برای انواع سواری ها مناسب هستند. مدل‌ها و انواع مختلفی وجود دارد که از مدل‌های سطح ابتدایی تا مدل‌های برتر، سبک وزن و فیبر کربنی را در بر می گیرند.

چرخ هایی با پهنای باریک و کم عمق

  • چرخ هایی با پهنای متوسط (Mid section wheels): در این چرخ ها می توانید از مزایای یک رینگ سبک وزن و ویژگی آیرودینامیکی آن بهره مند شوید. بسیاری از دوچرخه سواران آنها را برای کاربردهای همه جانبه توصیه می کنند؛ زیرا به اندازه کافی برای کوهنوردی سبک هستند و برای جاده های صاف نیز به اندازه کافی سریع می باشند.

چرخ هایی با پهنای متوسط

  • چرخ هایی با پهنای زیاد و عمیق (Deep section wheels): این نوع بر روی بزرگترین دستاوردهای آیرودینامیکی در جهت افزایش سرعت سواری در جاده ها ساخته شده اند. آنها با مقاومت بسیار بالا در برابر باد تجربه ای هیجان انگیز می آفرینند. این نوع از چرخ ها به طور کلی برای زمین های مسطح مناسب هستند؛ زیرا در چنین زمین هایی آیرودینامیک نقش بیشتری را ایفا می کند.

 

چرخ هایی با پهنای زیاد و عمیق

ویژگی های چرخ دوچرخه

انتخاب یک چرخ خوب تا حد زیادی به هدف مورد نظرتان بستگی دارد. با این حال در حالت ایده آل یک چرخ دوچرخه خوب:

  • بادوام خواهد بود
  • دارای توپی های قابل اعتماد است
  • ترمزهای تیز و هیجان‌انگیزی را ایجاد می کند
  • در انتقال نیرو مستحکم و در عین حال سبک وزن خواهد بود.

چرخ های دوچرخه سبک با داشتن لبه کم عمق و تعداد پره های کم می‌توانند وزن چرخش را کاهش دهند. علاوه بر کاهش وزن کلی، از مزیت راحتی نیز برخوردارند. چرخ‌های عمیق‌تر سریع‌تر هستند، اما کیفیت سواری در آن را غالباً «خشن» توصیف می‌کنند. برعکس، چرخ‌های سبک‌وزن غالباً با انطباق خوبی همراهند. چرخ‌های باکیفیت سبک وزن معمولاً کمتر از 1400 گرم هستند، برخی از چرخ‌های بسیار سبک وزن تر نیز ممکن است کمتر از 1000 گرم نیز باشند!

ست چرخ دوچرخه

سایز چرخ دوچرخه

عرض و عمق رینگ ها تا حد زیادی نحوه سواری و احساس آن را تعیین می کنند. معمولا، رینگ‌های مدرن عریض‌تر هستند و در نتیجه از طریق حجم هوای بیشتر در تایرها، آیرودینامیک بهتر و راحتی‌تری را ایجاد می‌کنند. با عریض‌تر شدت رینگ‌ها، تایرها نیز بزرگتر می‌شوند که دوچرخه سواری با فشار کمتر، مقاومت غلتشی و همچنین راحتی‌تری بیشتری را به همراه خواهد داشت.

عرض رینگ ان می تواند به صورت داخلی و یا خارجی اندازه گیری شود. به طور معمول، اگر یک نام تجاری به یک عدد و به دنبال آن به «C» اشاره کند، این یک اندازه گیری داخلی است. طبق استانداردهای فعلی، در اندازه‌گیری داخلی رینگ های باریک کمتر از 15میلی متر و رینگ های پهن بزرگتر از 17میلی متر هستند. در حالی که در اندازه گیری خارجی، اعداد کمتر از 19میلی متر را باریک و اعداد بیشتر از 22میلی متر را پهن می گویند.

عرض رینگ خارجی بیشتر بر آیرودینامیک چرخ های دوچرخه تأثیر می گذارد، در حالی که عرض رینگ داخلی بر راحتی، راندمان غلتش و یا شکل لاستیک تأثیر می‌گذارد.

 

گروه صنعتی ولی زاده

گروه صنعتی ولی زاده

گروه صنعتی ولی زاده با داشتن نیم قرن سابقه درخشان در حوزۀ تولید انواع چرخ های ثابت و گردان فعالیت می کند. این گروه مجرب و حرفه ای در حوزۀ تولید و عرضۀ انواع چرخ های حرفه ای و تخصصی از جمله انواع چرخ های دوچرخه، چرخ های خودرو، چرخ های صنایع پزشکی، تجهیزات فروشگاهی، صنایع هواپیمایی، خطوط تولید خصوصی و دولتی و غیره از دنیایی از تجربه برخوردار است. در صنایع و تجهیزات مختلف از انواع چرخ ها استفاده می کنند که برخی از این صنایع عبارتند از:

  • صنایع خودرو
  • رنگسازی
  • صنایع غذایی
  • بیمارستانی
  • فروشگاهی
  • فرودگاهی
  • نساجی
  • صنعتی

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید این محصول همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *